فضاپیمای باری پیشرفته ژاپن به ایستگاه فضایی بینالمللی پرتاب شد
ژاپن برای اولین بار فضاپیمای باری پیشرفته جدیدی را به ایستگاه فضایی بینالمللی فرستاد.
فضاپیمای باری جدید «HTV-X» ژاپن روز ۲۵ اکتبر در اولین ماموریت خود به ایستگاه فضایی بینالمللی پرتاب شد.
به نقل از اسپیس، فضاپیمای رباتیک HTV-X ساعت ۲۰:۰۰ به وقت منطقه زمانی شرقی با موشک H3 از مرکز فضایی تانگاشیما در ژاپن به فضا پرتاب شد.
انتظار میرود فضاپیمای ژاپن روز ۲۹ اکتبر حدود ساعت ۱۱:۵۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی برای اتصال به ایستگاه فضایی بینالمللی برسد.
فضاپیمای HTV-X جانشین فضاپیمای HTV ژاپن است که با نام «کونوتوری»(Kounotori) نیز شناخته میشود و ۹ ماموریت را به مقصد ایستگاه فضایی بینالمللی بین سپتامبر ۲۰۰۹ تا مه ۲۰۲۰ انجام داد.
فضاپیمای HTV-X با طول هشت متر، حدود ۱.۲ متر کوتاهتر از مدل پیشین خود است، اما میتواند تقریباً همان حجم بار مفید (حدود ۶۰۰۰ کیلوگرم) را به مدار پایین زمین منتقل کند. این فضاپیمای باری جدید مزایای دیگری نیز دارد.
«صنایع سنگین میتسوبیشی»(Mitsubishi Heavy Industries) که HTV-X را برای «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن»(JAXA) ساخته است، در توضیح این فضاپیما نوشت: HTV-X قابلیتهای حملونقل را افزایش میدهد و به کاربران گوناگون کمک میکند که فرصتهای نمایش در مدار را داشته باشند.
به گفته مقامات آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، کاربردهای بالقوه HTV-X فراتر از ایستگاه فضایی بینالمللی خواهد بود. آنها پیشبینی میکنند که این فضاپیما به فعالیتهای فضایی انسانی در مدار پایین زمین و فرستادن محموله به ایستگاه فضایی آینده «دروازه قمری»(Lunar Gateway) که ناسا ممکن است به عنوان بخشی از برنامه «آرتمیس»(Artemis) خود در مدار ماه بسازد، کمک کند.
اولین پرواز HTV-X، تعداد فضاپیماهای باری ایستگاه فضایی بینالمللی را افزایش میدهد. فضاپیماهای باری عملیاتی ایستگاه فضایی بینالمللی در حال حاضر فضاپیمای «پروگرس»(Progress) روسیه، فضاپیمای «سیگنوس»(Cygnus) شرکت «نورثروپ گرومن»(Northrop Grumman) و «دراگون»(Dragon) شرکت «اسپیسایکس»(SpaceX) هستند. از میان این فضاپیماها فقط دراگون قابل استفاده مجدد است و بقیه از جمله HTV-X طوری طراحی شدهاند که پس از پایان ماموریت خود در جو زمین بسوزند.
نظر شما