اسید سیتریک صنعتی چیست؟

هم اکنون صنایع تولید مواد غذایی، نوشیدنی، دارویی، شوینده و آرایشی و بهداشتی به عنوان صنایع مطرح و پرکاربرد در جهان هستند.

برای تولید محصولات مختلف این صنایع از مواد اولیه شیمیایی بسیار متعددی استفاده می‌شود. قطعاً نگهداری تمامی مواد، طعم دهندگی مواد غذایی و نوشیدنی و حتی بازدارنده میکروب اهمیت زیادی دارد. کدام یک از مواد موجود در بازار که به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شوند، دارای چنین مزایا و ویژگی‌هایی هستند؟ اسید سیتریک صنعتی یکی از کاربردی‌ترین مواد اولیه صنایع ذکر شده است. این ماده ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. اکنون به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اسید سیتریک صنعتی با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اسید آسکوربیک

اسید سیتریک صنعتی

اسید سیتریک صنعتی همان جوهر لیمو صنعتی یا اسید سیتریک خشک است که کاربردهای فراوانی دارد. این ماده امروزه در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسید سیتریک را می‌توان به عنوان یک نوع اسید ضعیف برشمرد که در دسته‌بندی اسیدهای عالی مهم است. این ماده در مرکبات بسیار زیاد می‌باشد و معمولاً هم نوع طبیعی آن از مرکبات گرفته می‌شود. جوهر لیمو صنعتی یک ماده بی‌رنگ و متبلور شده است. حال اسید سیتریک در طبقه بندی کربوکسیلیک اسید قرار می‌گیرد. چنانچه اسید سیتریک در دمای اتاق سریعا آب خود را از دست داده و به پودر تبدیل می‌شود. تحت تاثیر واکنش این ماده با فلزات اثرگذاری کمتری به وجود می‌آید. حال به همین منظور برای پاکسازی دیگ بخار استیل می‌توان از آن استفاده کرد. اسید سیتریک صنعتی یک ماده غیر سمی است.

از این ماده در صنعت پلاستیک سازی و کشاورزی نیز می‌توان استفاده کرد. اسید سیتریک صنعتی ماده‌ای است که به صورت صنعتی آن را تولید نموده‌اند. در واقع بر خلاف اسید سیتریک‌های طبیعی با ترکیبات خاصی به تولید می‌رسند. بد نیست بدانید همین ماده خود در دو نوع گرید صنعتی و خوراکی تولید شده است. معمولا گرید خوراکی اسید سیتریک صنعتی برای تولید مواد غذایی، نوشیدنی، آرایشی و بهداشتی و غیره کاربرد دارد. حال در صورتی که نوع صنعتی آن را برای تولید محصولات مختلف کشاورزی، پلاستیک و غیره می‌توان به کار برد. این ماده با نام جوهر لیمو شهرت بسیار زیادی دارد. سال‌هاست که جوهر لیمو وارد صنایع تولیدی ما انسان‌ها شده و نقش‌های مختلفی ایفا می‌کند. نوع صنعتی اسید سیتریک قدرت اتصال به فلزات سخت آب را دارد. حال این قابلیت باعث می‌شود تا در مواد شوینده برای افزایش تمیز کنندگی آن و کف زدایی مواد استفاده شود.

بیشتر بخوانید: کارنوباواکس

واکنش اسید سیتریک با آب

اسید سیتریک به عنوان یک اسید ضعیف است که در بخش‌های مختلفی از صنایع کاربرد دارد. این ماده می‌تواند در صورت تماس با مواد مختلف واکنش داشته باشد. یکی از نکات مهمی که هنگام خرید به آن توجه داریم حلالیت آن ماده در آب است. اسید سیتریک دارای یک ساختار شیمیایی آبدار می‌باشد. بر اساس این ساختار شیمیایی یک واکنش شیمیایی نیز در جوهر لیمو حاصل می‌شود.

پس اگر اسید سیتریک را در تماس با آب قرار دهید، یک واکنش به وجود می‌آید. تحت تاثیر این واکنش شیمیایی یون هیدروژن از اسید آزاد خواهد شد. بدون شک به سبب آزاد شدن یون هیدروژن از اسید نیز دی اکسید کربن به تولید می‌رسد. این گاز نیز به صورت یک دست در مخلوط پراکنده شده و کف به وجود می‌آورد. برای امتحان می‌توانید کمی جوش شیرین را در آب مخلوط کنید و شاهد این واکنش شیمیایی باشید.

بد نیست بدانید که این واکنش به حالت‌های مختلف ماده نیز بستگی دارد. درصد حلالیت جوهر لیمو وابسته به دما و ویژگی‌های فیزیکی آن است. به همین سبب می‌توان گفت جوهر لیمو در حلال‌های قطبی نظیر اتر یا استون قابلیت انحلال بسیار بالایی دارد. حال همین ماده در برخی از حلال‌هایی چون بنزن و دی سولفید کربن هرگز حل نمی‌شود. پس قبل از اینکه بخواهید به واکنش این ماده با دیگر مواد بپردازید، ابتدا به ویژگی‌های مختلف آن توجه داشته باشید. در واقع شرایطی نظیر دما و ویژگی‌های فیزیکی مواد مختلف روی واکنش شیمیایی بین دو ماده تاثیر بسیار زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: خرید اسانس

اسید سیتریک صنعتی چیست؟ - تصویر 2

قیمت اسید سیتریک صنعتی

بررسی قیمت اسید سیتریک صنعتی یک نکته مهمی است که قبل از خرید باید آن را به خاطر بسپارید. جوهر لیمو صنعتی خود به صورت صنعتی تولید می‌شود. این ماده همانند نوع طبیعی خواص ارزشمند بسیار زیادی دارد. اگر از مجموعه اسپیناس شیمی جوهر لیمو را تهیه می‌کنید، قطعاً قیمت مقرون به صرفه‌ای شامل حال شما عزیزان می‌شود. چرا که در این مجموعه محصولات به زیر قیمت بازار به فروش می‌رسد. البته سطح کیفیت محصولات این مجموعه نیز کاملاً رقابتی است.

اسید سیتریک صنعتی در دو گرید خوراکی و صنعتی به تولید می‌رسد. گریدهای مختلف اسید سیتریک قیمت‌های متفاوتی دارد. شما کاربران عزیز به تناسب نوع کاربرد خود باید اسید سیتریک را با یک گرید مناسب انتخاب کنید. قطعاً هر گرید نیز به تناسب مشخصات فنی و ظاهری قیمت متفاوتی دارد.

بیشتر بخوانید: اسید فسفریک خوراکی

قیمت هر کیلو اسید سیتریک بر اساس مشخصات مختلف متفاوت است. شما قصد خرید عمده دارید یا به دنبال خرید جزئی هستید؟ به تناسب حجم، درصد یا وزن خرید شما، قیمت نیز متفاوت است.

برند تولید کننده اسید سیتریک یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت اسید سیتریک صنعتی خواهد بود. برای دستیابی به محصولات با کیفیت با تاثیرگذاری بیشتر قطعاً همه شما شرکت‌های معتبر را انتخاب می‌کنید. آیا می‌توان گفت تولیدات شرکت‌های شناخته شده و معتبر با شرکت‌های تازه کار برابر است؟

بسته‌بندی اسید سیتریک را نیز مورد توجه قرار دهید. نوع بسته‌بندی روی کیفیت و طول عمر این ماده تاثیر می‌گذارد. هر چقدر بسته‌بندی این ماده بهتر باشد، قطعاً طول عمر آن نیز افزایش می‌یابد.

اسید سیتریک در دو نوع خشک پودری و مایع به تولید می‌رسد. بدون شک هر یک از این مواد خاصیت‌های مختلفی دارند. پس قطعاً قیمت اسید سیتریک صنعتی بر اساس ویژگی‌های مختلف ماده یا حالت‌های متفاوت آن یکسان نیست.

بیشتر بخوانید: سیترات سدیم

نتیجه

اسید سیتریک صنعتی شامل محصولی است که به صورت صنعتی آن را تولید می‌کند. این ماده را در گریدهای مختلف غذایی و صنعتی می‌توانید مورد استفاده قرار دهید. اسید سیتریک در نوع طبیعی یا صنعتی از نظر ویژگی‌ها برابر است. به عنوان یک طعم دهنده و اصلاح کننده ph می‌توان از آن استفاده کرد. چه بسا اینکه یک نگهدارنده عالی است و عامل بافر نیز می‌باشد. اکنون شما کاربرانی که قصد خرید اسید سیتریک صنعتی دارید، بد نیست بدانید که این ماده را در سه گروه COOH تولید کرده‌اند. هنگام خرید توجه داشته باشید که اسید سیتریک به صورت بی‌آب یا مونو هیدرات است. معمولاً هم مونوهیدرات این ماده در دمای ۷۸ درجه افزایش دما داشته و به نوع بی‌آب تبدیل می‌شود.

اگر دغدغه خرید اقتصادی جوهر لیمو را دارید، همین حالا از مجموعه اسپیناس شیمی با خیالی آسوده سفارش خود را ثبت کنید. کارشناسان مجموعه اسپیناس شیمی جهت توزیع بهترین مواد شیمیایی و صنعتی پاسخگوی نیاز شما کاربران عزیز هستند.

اخبار مرتبط

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

نظر شما

وب گردی