۱۸ واقعیت شگفت انگیز در مورد ذهن

هیچ می دانستید که مغز شما این قابلیت را دارد که چنانچه کسی را با جان و دل دوست دارید، وقتی از نظر جسمی یا روانی درد می کشد، شما هم همان درد و عذابی را احساس کنید که او می کِشد؟ بله باور کنید! این ادعا برگرفته از صحنه ای از فیلم هندی "لیلی و مجنون" نیست، بلکه یکی از موارد ثابت شده در مورد قابلیت های شگفت انگیز مغز انسان است. با ما باشید تا پرده از هجده مورد از شگفتی های مغز برداریم.

هنوز که هنوز است ذهن انسان یک معمای واقعی است.  با وجود تمام پیشرفت‌هایی که علم بدان دست یافته است، پرسش های بسیاری در مورد نحوه عملکرد مغز ما و نیز میزان واقعی پتانسیل آن وجود دارد.

اگرچه باور کردنش  سخت است، اما بیشتر کارهایی که با ذهن خود انجام می دهیم هنوز توضیح مشخصی ندارند. علم به جزئیات این که چرا و چگونه رویا می بینیم و خاطرات ما دقیقاً چگونه شکل می گیرند دست نیافته است؛ هنوز پی به مکانیسم هایی که رشد و تغییر احساسات را ممکن می  سازند، نبرده است .

18 واقعیت شگفت انگیز در مورد ذهن

ذهن چیست؟ 

تفکرات در ذهن ساخته و پرداخته می‌شوند، از طریق ذهن است که می‌توان فکر کرد. ذهن جنبه آگاهانه ای ست که اطلاعات را از بیرون می‌گیرد و با پردازش عصبی آن را تبدیل به فکر می‌کند. 

مغز شما سخت افزار و ذهن شما نرم افزار است. این سیستم عامل با استفاده از منابع پردازش گسترده مغز شما، اطلاعات را جمع‌آوری، ذخیره و مدیریت می‌کند.

مغز و ذهن  تفکیک‌ناپذیرند، آنها بخشی از یک موجودیت هستند و درواقع هیچکدام نمی‌توانند بدون دیگری کار کند. مغز حاوی حدود میلیاردها سلول عصبی است که سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می‌دهند.

هر روز، آزمایش های بی شماری در سراسر جهان با هدف باز کردن آن رشته های پنهانی که ذهن ما را به حرکت در می آورند، در حال انجام است. روز به روز اطلاعات جدیدتری در این راستا آشکار می شود که شگفت زده مان می کند. 

18 واقعیت شگفت انگیز در مورد ذهن

در زیر پرده از هجده واقعیت جالب و شگفت انگیز برمی داریم:

شگفتی های ذهن

1- دانشمندان ثابت کرده اند مردم با کسانی که موقع صحبت کردن ساعدهای دست شان را به خود می چسبانند، و بیشتر با گوش راست خود به صحبت های شان گوش می دهند،  توجه و ملاطفت بیشتری نشان می دهند و بیشتر با آنها همدلی می کنند.

 

2- وقتی کسی در حین صحبت دارد به سمت بالا و گوشه سمت راست نگاه می کند دارد چیزی را سرهم می کند، چیزی را خلق می کند و از نو می سازد ؛ اما چنانچه نگاهش را به سمت پایین و گوشه سمت چپ معطوف کند، می کوشد چیزی را به یاد بیاورد. چیزی که از قبل در خاطرش بوده است.

3- کسانی که در یک مصاحبه شغلی عینک می زنند، شانس بسیار بالاتی برای پذیرفته شدن دارند. تاثیر عینک در ذهن طرف مصاحبه کننده ناخودآگاه تاثیری مثبت است.  ذهن عینک را به صورت نشانه ای از تخصص یا هوش بالا می شناسد.

18 واقعیت شگفت انگیز در مورد ذهن


4- متوسط زمان لازم برای فراموش کردن یک عشق بزرگ از دست رفته بین 26 روز تا 17 ماه است.

5- نتایج پژوهشی در باب کارکرد مغز نشان داد که وقتی فردی دچار سوختگی می شود،  شبکه های عصبی خاصی فعال می شوند. جنبه جالب این پژوهش این است که همان شبکه زمانی که فرد از یک رابطه عاشقانه کنار گذاشته می شود، از رابطه طرد می شود، فعال می شود.

6- افراد افسرده سه برابر افرادی که غمگین نیستند، خواب می بینند.

7- وقتی که آسیب می بینید و جایی از بدن تان درد می کند، نگاه کردن به عکس عزیزترین کس تان، می تواند تا 44 درصد درد جسمی را کاهش دهد. این تاثیر تقریباً مشابه اثر استفاده از یک داروی مسکن معمولی است.

8- مغز کودکانی که در دوران کودکی در خانواده مورد خشونت قرار گرفته اند، همان الگوهای فعالی را دارد که در ساختار ذهنی سربازانی که در جنگ شرکت کرده اند، وجود دارد. حقیقت این است که هر فکری به معنای واقعی کلمه یک مسیر فیزیکی است که در مغز شکل می گیرد. هر چه بیشتر فکر خاصی داشته باشید، ردپای این مسیر عمیق‌تر می‌شود و ورود مجدد آن  فکر به ذهن شما آسان‌تر می‌شود. به همین دلیل خوب است که دائماً افکار نشاط‌بخش و مثبت داشته باشید.

9- بازی های ویدیویی می توانند اعتیادی به شدت هروئین ایجاد کنند. مطمئناً این مربوط به مکانیسم‌هایی است که اراده را فعال می‌کنند، زیرا قدرت اراده تا حد زیادی به میزان اکسیژن و گلوکز در مغز شما بستگی دارد.

10- وقتی خسته یا گرسنه هستید، "نه" گفتن یا حفظ یک هدف خاص برای شما سخت تر خواهد بود.

18 واقعیت شگفت انگیز در مورد ذهن

11- در مورد خستگی، تخمین زده می شود که یک فرد به طور متوسط پس از 90 دقیقه تمرکز مداوم روی چیزی تمرکز خود را از دست می دهد. اهمیت استراحت در طول یک کار مهم در اینجا نهفته است.

12- در درون مغز، نورون ها از راه های مختلفی به هم متصل می شوند. به طور دقیق تر، یک میلیون به توان 10 راه مختلف. اگر مغز یک هارد دیسک بود، ظرفیت ذخیره 4 ترابایت اطلاعات را داشت. در واقع، هر یک از ما روزانه حدود 70 هزار فکر داریم، اگرچه بسیاری از آنها تکرار می شوند.

13- به همین دلیل است که مغز به طور متوسط تنها 1.5 کیلوگرم وزن دارد، اما 20 درصد انرژی و اکسیژن مصرفی بدن را مصرف می کند.


14- در مطالعه ای که در ایالات متحده انجام شد، ثابت شد افرادی که غذای بدون رنگ مصنوعی یا مواد نگهدارنده می خورند، توانستند 14 درصد نمرات بالاتری را در تست های هوش به دست آورند. بنابراین، آنچه می خوریم بر نحوه عملکرد و عملکرد مغز ما تأثیر می گذارد.

15- مغز انسان علیرغم توانایی های بالایی که دارد، توانایی خوبی برای تمایز بین تجارب فانتزی و واقعی ندارد. بنابراین، شخصی می تواند یک فیلم را به گونه ای تجربه کند که انگار یک رویداد در دنیای واقعی اتفاق افتاده است. شما می توانید غم، ترس یا اشتیاق را به همان شکلی که اگر واقعاً آن رویداد را تجربه می کردید، احساس کنید.
پس مراقب انچه که می بینید باشید.

16- مردم برخی خاطرات را به اشتباه مال خود می دانند. در یک آزمایش، برخی از عکس‌ها داوطلبان را فریب می دادند؛ به این معنی که آنها خود را در سناریوهای غیرواقعی که مال خودشان نبود به یاد می آوردند. بسیاری  با دیدن این تصاویر به یاد افراد می افتادند و حتی جزئیاتی از وقایع رخ داده را بیان می کردند. 

17- گرچه باورکردن اش سخت است اما عمده مردم  بیشتر به جملاتی که قافیه و ریتم دارند، باور دارند تا به آنهایی که قافیه ندارند. 

18- این مورد هنوز هم شگفت انگیزتر است، وقتی دو نفر به هم علاقه و دلبستگی شدیدی دارند، اگر یکی از ان ها ضربه ای را از نظر فیزیکی دریافت کند و درد فیزیکی اش را احساس کند،  دیگری هم بدون ضربه یا آسیب همان درد را تجربه می کند. این به این دلیل است که سلول‌هایی در مغز به نام «نرون‌های آینه‌ای» وجود دارند که این تجربه را به‌گونه‌ای بازتولید می‌کنند که انگار شما کسی هستید که آن را زندگی می‌کنید.


سخن پایانی:

شاید پیش از نیز در مورد کارکردهای جالب مغز بسیار شنیده باشید، چه بسا بسیاری از موارد بالا را می دانستید اما آنچه در این جا حائز اهمیت می نماید این که :

اگر افکار و ایده های مثبت به ذهن مان بدهیم، بازخورد مثبت اش را به عینه در زندگی مان خواهیم دید.

سلامت ذهن ما در گرو سلامت جسم مان است. حکمت کهن ِ " عقل سالم در بدن سالم" را جدی بگیریم.

سالم غذا بخوریم؛ تحرک داشته باشیم و با طبیعت مهربان باشیم.

بکوشیم از خستگی و گرسنگی اجتناب کنیم، و بدن مان را دوست داشته باشیم.

قدر بودن در کنار عزیزان مان را بدانیم. با هم مهربان باشیم و سپاسگزار لحظات شادی باشیم که در کنار یکدیگر می گذرانیم.

با کودکان مهربان باشیم، عشق بی دریغ و بلاعوض را نثار کودکان مان کنیم.

از یوگا و مراقبه غافل نشویم.

اخبار مرتبط

منبع: سواد زندگی
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

نظر شما

وب گردی