اعتراض اتحادیه خلبانان آمریکا به بارورسازی ابرها با پهپاد
اتحادیه خلبانان آمریکا از اداره هوانوردی فدرال این کشور خواستهاند تا طرح یک استارتآپ را برای بارورسازی ابرها با پهپاد رد کند.
پیشنهاد استارتآپ «رینمیکر تکنولوژی»(Rainmaker Technology) برای استقرار فناوری بارورسازی ابرها روی پهپادهای کوچک، با مقاومت اتحادیه خلبانان روبهرو شده است که از «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) خواستهاند تا در صورت عدم رعایت دستورالعملهای ایمنی سختگیرانهتر، درخواست این استارتآپ را رد کند.
به نقل از تک کرانچ، تصمیم اداره هوانوردی فدرال آمریکا نشان خواهد داد که این نهاد نظارتی در آینده چه دیدگاهی را نسبت به تغییرات آبوهوایی توسط سیستمهای هوایی بدون سرنشین خواهد داشت. طرح رینمیکر تکنولوژی برای استفاده از پهپادهای کوچک در هالهای از ابهام قرار دارد.
«انجمن خلبانان خطوط هوایی»(ALPA) به اداره هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کرد که دادخواست رینمیکر تکنولوژی، سطح ایمنی متعادلی را نشان نمیدهد و خطر ایمنی شدیدی را ایجاد میکند.
رینمیکر تکنولوژی به دنبال معافیت از قوانینی است که پهپادهای کوچک را از حمل مواد خطرناک منع میکند. این استارتآپ در ماه ژوئیه درخواست خود را ارائه داد و اداره هوانوردی فدرال آمریکا هنوز حکمی نداده است. در عوض، این نهاد نظارتی درخواستی را برای پیگیری اطلاعات صادر کرد و خواستار ارائه جزئیات عملیات و ایمنی شد.
رینمیکر تکنولوژی در درخواست خود، استفاده از دو نوع شعله «قابل سوختن درجا» و «قابل پرتاب» را روی کوآدکوپتر «الایجا»(Elijah) برای پراکنده کردن ذراتی که باعث بارش میشوند، پیشنهاد داده است. حداکثر ارتفاع الایجا از سطح دریا ۴۵۷۲ متر است و در یک حریم هوایی کنترلشده قرار دارد که هواپیماهای تجاری معمولا در آن پرواز میکنند. پهپادها برای پرواز در این حریم به مجوز کنترل ترافیک هوایی نیاز دارند.
در دادخواست رینمیکر تکنولوژی آمده است که این شرکت در حریم هوایی کلاس G (کنترلنشده) فعالیت خواهد کرد؛ مگر این که مجوز دیگری صادر شود. انجمن خلبانان خطوط هوایی خاطرنشان کرده که در این دادخواست به وضوح ذکر نشده است که پروازها در کجا انجام خواهند شد یا از چه ارتفاعی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
رینمیکر تکنولوژی و انجمن خلبانان خطوط هوایی به درخواستهای تک کرانچ برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
انجمن خلبانان خطوط هوایی با استناد به نگرانیهایی درباره بقایای اشیاء بیرونی و ایمنی در برابر آتش، به خودِ شعلهها نیز اعتراض دارد. این انجمن خاطرنشان کرده است که این دادخواست شامل مدلسازی مسیر پوستههای قابل پرتاب یا تحلیل اثرات زیستمحیطی عوامل شیمیایی نمیشود.
رینمیکر تکنولوژی گفت این پروازها بر فراز مناطق روستایی و املاک متعلق به مالکان خصوصی که استارتآپ با آنها روابط کاری نزدیکی برقرار کرده است، انجام خواهند شد.
بارورسازی ابرها همین امروز هم عمدتاً در غرب آمریکا با استفاده از پهپادها و با هماهنگی سازمانهای ایالتی انجام میشود. مسئولان پیستهای اسکی، این عملیات را برای کمک به سفید نگه داشتن پیستهای خود سفارش میدهند و مسئولان مناطق آبیاری، آنها را برای ایجاد توده برف در زمستان به پرواز در میآورند تا به تغذیه مخازن خود در طول ذوب بهاری کمک کنند.
روش عمومی بارورسازی ابرها به دهه ۱۹۵۰ میلادی بازمیگردد. دانشمندان دریافتند که با پاشیدن ذرات کوچک به درون ابرهای خاص میتوان به بارش کمک کرد. در عملیات بارورسازی ابرها معمولاً از یدید نقره برای ذرات استفاده میشود زیرا این ذرات از شکل بلورهای یخ تقلید میکنند.
وقتی یک ذره یدید نقره به قطرات آب فوقالعاده سرد برخورد میکند، باعث میشود که قطره به سرعت یخ بزند زیرا آب آن از قبل زیر نقطه انجماد است. بلور یخ پس از تشکیل شدن، در صورت مناسب بودن شرایط میتواند به سرعت و سریعتر از یک قطره آب مایع در شرایط مشابه رشد کند. به علاوه، رشد سریع به بلورها کمک میکند تا مدت زمان بیشتری نسبت به یک قطره آب به اطراف بچسبند.
تغییر رویکرد رینمیکر تکنولوژی که انجام دادن این کار با پهپادها به جای خلبانان است، میتواند در بلندمدت ایمنتر باشد. این شرکت خاطرنشان کرد که پروازها توسط یک خلبان از راه دور و خدمه آموزشدیده بر فراز مناطق روستایی نظارت میشوند و سایر بررسیهای ایمنی نیز در حال انجام شدن هستند.
آنچه در آینده اتفاق میافتد، به این بستگی دارد که آیا سازمان هوانوردی فدرال این اقدامات کاهشی را کافی میداند یا خیر. در هر صورت، پاسخ این نهاد احتمالاً زمینه را برای رویکردهای جدید بارورسازی ابرها فراهم خواهد کرد.
نظر شما